Илустрација

WikiLeaks: Google помагао у свргавању Асада, телевизија Ал Џазира била „корисни идиот“

Међународна медијска организација „Викиликс“ објавила је електронску преписку представника америчког Стејт департмента и руководилаца компаније „Гугл“, која свjедочи о томе да је интернет гигант сарађивао са америчким властима како би предсjедник Сирије Башар ал Асад био свргнут са власти.

Компанија „Гугл“ је радила на апликацији која је требало да подстакне Асадове присталице да се прикључе антивладиним снагама, при чему су права власништва над сервисом додијељена саудијској медијској империји „Ал Џазира“. Овај телевизијски канал је за тај сервис добио чак и награду за најбољу техничку иновацију.

Испоставило се да је шеф „Џигсоуа (раније „Гугл идеје“) и бивши сарадник Стејт департмента Џаред Коен тиму бивше америчке државне секретарке Хилари Клинтон 2012. године написао следеће:

„Моја компанија планира да у недељу лансира сервис који ће отворено пратити и биљежити случајеве преласка припадника структура власти у опозицију. Размишљали смо о томе да такве чињенице нико не биљежи, али оне ће, сматрамо, помоћи да се још више људи убиједи да се приближе антивладиним снагама, као и да улију самопоуздање опозиционарима. Договорили смо се о сарадњи са телевизијским каналом „Ал Џазиром“. Њему ће припадати основно право власништва над сервисом који смо ми разрадили. Молим Вас, не ширите ово и саопштите нам да ли треба нешто да објаснимо или да на нешто обратимо пажњу прије покретања сервиса“.

Добио је писмо у којем му је одговорено да је то „одлична идеја“.

„Гугл“ направио апликацију за коју је „Ал Џазира“ награђена

Компанија „Гугл“ створила је сервис за праћење оних који су напустили владу Асада у нади да ће то имати јако психолошко дејство на сиријски народ.

Ипак, касније је „Гугл“ Стејт департменту саопштио да жели да преда право власништва над сервисом телевизијском каналу „Ал Џазира“. На његовом сајту била је објављена интерактивна карта. После тога канал је добио награду за најбољу техничку иновацију, дакле, за сервис који је направио „Гугл“.

„Ал Џазира“ је објавила шему која је разрађена специјално за то да се „допринесе преласку представника сиријског режима на страну опозиције“.

Ипак, то није једино што намеће питања. Поједина електронска писма свједоче о томе да су представници „Гугла“, по свој прилици, били за увлачење медијске компаније у такву врсту дјелатности. Амерички политичари при томе увијек су јавно позивали медије да буду непристрасни и објективни.

„У независним медијима широм свијета видимо знак демократског и грађанског друштва“ – говорио је помоћник државног секретара САД од 2009. до 2011. Филип Кроули.

Државни секретар САД Џон Кери је изјавио да „држава у којој нема слободне и независне штампе нема чиме да се хвали“, а званични представник Стејт департмента Марк Тонер је навео да су „слободни и независни медији један од стубова чврсте демократије“.

Из те преписке немогуће је схватити да ли су сарадници телевизијског канала „Ал Џазире“ знали да је иницијатива компаније „Гугл“ за праћење оних који су прешли из власти у опозицију добила одобрење Стејт департмента. Ипак, ствара се утисак да је идеја о свргавању Асада била по вољи свима.

Агенције

Остави коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*